PROGRAMMATIC-BLOGGEN

Här kommer du att hitta tips och råd kring digital marknadsföring, annonsering, programmatiska medieköp, nyheter, trender och mycket mer!

Så kommer du igång med din programmatiska kampanj

Dwise Media
Publicerat av Dwise Media on 2021-mar-12 15:52:56

Gör programmatisk annonsering till ditt nästa steg i din digitala annonseringsstrategi! 
Är du redo att lära dig grunderna för hur du skapar en programmatisk reklamkampanj? 
Låt oss ta dig igenom processen från förberedelse till optimering.

VÄLJ RÄTT DEMAND SIDE PLATFORM
Det plattform som används för att skapa och hantera programmatiska kampanjer kallas för Demand side platform (DSP). 
Det finns en mängd olika plattformar på marknaden. Vi rekommenderar därför att ta din tid och grundligt läsa in dig på för- och nackdelar med respektive plattform. 
Exempel på saker att ta ställning till kan vara:
▪️Vilka länder som du vill annonsera i
▪️Vilka avgifter de har
▪️Vilka typer av mediekanaler du vill jobba med
▪️Vilka supportfunktioner som leverantören erbjuder
▪️Vilka tredjepartsleverantörer de stödjer

PLANERA DIN KAMPANJ 
Skapa tydliga målsättningar. Kampanjmålen kan exempelvis vara:
▪️Öka kännedom om ditt varumärke
▪️Nå en helt ny målgrupp
▪️Öka försäljning, trafiken eller intresset av din produkt eller tjänst
▪️Nå besökare som vart inne på din hemsida men inte konverterat
▪️Få ut mer av din marknadsföringsbudget 
Du ska även ta reda på vilka målgrupper du vill styra kampanjen mot. Vi rekommenderar att inte vara för snäv i målgruppsstyrningen utan istället jobba ganska brett för att få en förståelse kring vilka målgrupper som ger önskat resultat. Du optimerar kampanjen i realtid och kan då löpande avgränsa dina målgruppsval beroende på de insikter du får under kampanjens gång. 
En bra idé är att planera en programmatisk kampanj för en tillräckligt lång period så du hinner få in insikter som du kan analysera och jobba med under tiden.

INSTALLERA TRACKINGSCRIPT
När du har valt den plattform som passar dig bäst så är det dags att installera trackingscript. 
Vilka trackingscript du väljer och vart du installerar dem på din hemsida är beroende på vad du vill spåra. 
Det kan exempelvis vara hur många besökare du har fått på din hemsida, hur många personer som har valt att prenumerera på nyhetsbrevet eller hur många gånger broschyren har laddats ner. 
Kom ihåg att trackingscripten som du installerar ska vara i linje med de kampanjmålen du har satt upp.  
Är kampanjmålet exempelvis att du vill att folk ska prenumerera på ditt nyhetsbrev så ska du med hjälp
av trackingscriptet kunna se hur många prenumeranter du har fått.

SKAPA PASSANDE ANNONSER
Vad är en kampanj utan tillhörande annonser? Ett av de vanligaste felen många gör är att slarva med sitt annonsmaterial – gör inte det! 
Din annons är det första som dina potentiella kunder ser och förhoppningsvis blir dem så pass
intresserade att de väljer att klicka på den för att veta mer. 
Vårt tips är att lägga ned tid på detta. Dåligt producerade annonser kan förstöra en hel kampanj. Se även till att annonserna har de grundelement som krävs för den mediekanal du ska driva din kampanj i, en annons som ska köras på webben kräver andra faktorer än en annons som ska visas utomhus på digitala skyltar. Har du inte möjlighet eller kunskap för att skapa egna annonser bör du ta hjälp av någon som erbjuder tjänsten.

VAR STRATEGISK MED RETARGETING
Retargeting har normalt som uppgift att rikta annonserna till dem som varit in på din hemsida men inte gjort den konvertering som du önskar. Retargeting kommer vara din konverteringsmotor och det är här du kommer få dina flesta affärer. 
Det gäller att vara strategisk med retargeting. En sak du kan fråga dig är hur många gånger om dagen/veckan/månaden vill jag rikta annonser mot mina besökare utan att upplevas tjatig men fortfarande få effekt. Tänk även på att rikta rätt budskap till rätt personer i rätt skede av köpprocessen (du vill inte visa en annons där det står "köp idag" om kunden köpte produkten igår).

OPTIMERA MOT SATTA MÅL 
En programmatisk kampanj har många optimeringsmöjligheter. 
Några exempel på det som går att justera och optimera är vilka målgrupper som fungerar och inte, vilka siter och geografiskt område annonserna syns på, vilka tider på dygnet kampanjen är aktiv och vilka annonsformat som används. 
Vi rekommenderar att låta kampanjen jobba någon vecka innan du gör några större justeringar. För snabba förändringar kan resultera i att man fattar beslut på indikationer istället för insikter. Ha också i beaktning att programmatiska köp bygger mycket på AI och algoritmer som behöver trimmas in för att ge effekt.

När du har kommit igång så kommer du snabbt märka av fördelarna och effekterna med din programmatiska kampanj.

Läs mer om fördelarna med programmatiska kampanjer
➡️5 fördelar med programmatisk annonsering

Hör av dig till oss om du vill veta mer!

Ämnen: PROGRAMMATISK ANNONSERING

Prenumerera på vår blogg

Mest populära